Kuala Lumpur - metro

Metro a mestská železnica sú hlavným druhom verejnej dopravy v Kuala Lumpur.
Funguje tu niekoľko druhov dopravy a spoločností a pri niektorých prestupoch si musíte znovu kúpiť nový cestovný lístok.
Rezervujte si hotel v KL vopred
Lístky na metro
Cestovné sa vypočítava podľa prejdenej vzdialenosti.
Ak prestupujete medzi linkami tej istej spoločnosti, nemusíte si pri prestupe kupovať nový cestovný lístok - v automate si môžete vybrať cieľ na ktorejkoľvek linke siete Rapid KL alebo KTM.
Ak meníte dopravcu a prestupujete napríklad z linky KTM, ktorá premáva z Batu Caves do metra (alebo naopak), musíte si vždy kúpiť nový lístok.
Ceny a spôsob platenia cestovného?
Ceny sú nízke a v závislosti od prejdenej vzdialenosti zaplatíte spravidla od 2 mil. do 3,50 mil.
Spôsob platby sa mierne líši v závislosti od dopravcu.
Rapid KL - metro, jednokoľajová železnica
Na stanici si v automate vyberiete cieľ cesty. Dostanete žetón, ktorý pri vstupe priložíte k turniketu a pri výstupe ho vložíte do turniketu, kde zostane.
Za žetón môžete v automate zaplatiť hotovosťou alebo kartou.
Prípadne môžete platiť kartou Touch 'n Go, ktorú pri vstupe a výstupe zo stanice len priložíte k turniketu.
S touto kartou je cestovné zvyčajne o 0,20 mil. až 0,30 mil. lacnejšie ako pri kúpe žetónu. Vydanie karty však stojí 10 myr, a preto sa veľmi neoplatí.
Podrobnosti o tom, kde si môžete kúpiť kartu Touch 'n Go, sú opísané v kapitole Doprava.
Platenie vlastnou bezkontaktnou kartou v metre zatiaľ nie je možné.
Vlaky KTM
Vo vlakoch KTM 1, 2 a 10 (napríklad pri ceste do Batu Caves) si môžete kúpiť lístky tromi spôsobmi:
- zakúpením žetónu v automate alebo v pokladni (ako v metre).
- priložením karty Touch 'n Go k turniketu
- priložením vlastnej karty Visa alebo MasterCard k turniketu
Denný lístok
Denný lístok si môžete zakúpiť aj na MyCityPass. Na to však potrebujete kartu Touch 'n Go, na ktorú si môžete nahrať cestovné a ktorá stojí ďalších 10 mil.
- 1 deň za 10 mil.
- 2 dni za 18 mil.
- 3 dni za 25 mil.
Tento lístok platí na všetkých linkách metra, jednokoľajovej železnice a vlakov v Kuala Lumpure a tiež na všetkých autobusoch Rapid KL.
Aby sa vám však cestovné oplatilo, museli by ste sa za deň odviezť viac ako 8-krát, ak počítame priemernú cenu jednej jazdy okolo 2,50 myr.
Denné cestovné si môžete nahrať na kartu Touch 'n Go len pri obslužných pokladniach na každej stanici metra alebo vlaku.
Linky metra v Kuala Lumpure
Mesto v súčasnosti obsluhuje 6 liniek metra (MRT a LRT), 1 jednokoľajová trať, 2 linky prímestskej nadzemnej železnice a 2 linky rýchlovlaku na letisko Kuala Lumpur KUL.
Vlak linky 10 na malé letisko Subang SZB je dlhodobo mimo prevádzky.
Metro a prímestské vlaky nie sú jednotným systémom, ale prevádzkujú ich 2 rôzne spoločnosti, ktoré si navzájom neuznávajú cestovné lístky.
- Spoločnosť Rapid KL prevádzkuje všetky linky metra, ktoré sa delia na "MRT" (konvenčnejšie metro, ktoré z veľkej časti premáva pod zemou v centre) a "LRT" (ľahká železnica, ktorá premáva viac nad zemou).
- KTM prevádzkuje prímestské vlaky
- KLIA Ekspres prevádzkuje dve vlakové linky na letisko KLIA
Bežný cestujúci však rozdiel nepozná.
Existuje aj plne nadzemná jednokoľajová železnica, ktorá premáva cez centrum mesta.
- Tmavomodrá linka 1 - severojužná linka a dôležitá linka pre turistov smerom k jaskyniam Batu
- Frekvencia - 60 až 90 minút
- Cestovný poriadok - ktmb.com.my/TrainTime
- Batu Caves
- Kampug Batu - prestupná stanica na žltú linku metra smerom do moderného centra
- Bank Negara - asi 10 minút chôdze od námestia Merdeka a mešity Jamek
- Kuala Lumpur - bývalá hlavná stanica, výstup smerom k Národnej mešite, Vtáčí park
- KL Sentral - hlavná železničná stanica
- Bandar Tasik Selatan - hlavná stanica diaľkových autobusov (viac v kapitole Ako sa sem dostať )
- Červená linka 2 - linka obsluhujúca najmä západné a juhozápadné predmestia
- Frekvencia - 60 minút
- Cestovný poriadok - ktmb.com.my/TrainTime
- Oranžová linka 3 (Ampang Line) + hnedá linka 4 (Sri Petaling Line) - spája severné predmestia KL s centrom mesta. Na stanici Chan Sow Lin sa trasy rozdeľujú, pričom linka 3 pokračuje na východ k stanici Ampang, zatiaľ čo linka 4 odbočuje na juh a smeruje k autobusovej stanici.
- Frekvencia - 3 až 10 minút
- Aktuálne časy odchodov - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- Titiwangsa (linky 3 + 4) - obľúbený park Titiwangsa s fontánou
- Sultan Ismail (linky 3 + 4) - približne 10 minút chôdze do Chow Kit
- Masjid Jamek (linky 3 + 4) - mešita Jamek, námestie Merdeka
- Plaza Rakyat (linky 3 + 4) - mrakodrap Merdeka 118
- Hang Tuah (linky 3 + 4) - zábavný park Berjaya Times Square a prestup na jednokoľajovú železnicu smerom na Bukit Bintang
- Chan Sow Lin (linky 3 + 4) - prestup na žltú linku smerom na KLCC a Putrajaya
- Bandar Tasik Selatan (linka 4) - hlavná stanica diaľkových autobusov (pozri Ako sa sem dostať)
- Svetločervená linka 5 (linka Kelana Jaya ) - najvyužívanejšia trasa spája hlavnú železničnú stanicu s moderným centrom a obsluhuje aj veľké obytné oblasti na severe (Gombak) a juhu (Putra Heights).
- Frekvencia - 3 až 10 minút
- Najnovšie časy odchodov - myrapid.com.my/bus-train/rapid-kl
- KLCC - Moderné centrum, KLCC Park a Petronas Twin Towers
- Kampung Baru - obľúbená štvrť Kampung Baru plná pouličných stánkov a reštaurácií
- Masjid Jamek - mešita Jamek, námestie Merdeka
- Pasar Seni - centrálny trh, čínska štvrť a hlavná autobusová stanica mesta
- KL Sentral - hlavná železničná stanica
- KLIA Ekspres (linka 6) - expresný vlak premáva bez prestávky medzi KL Sentral a KLIA
- Frekvencia - 20 minút
- Cestovný poriadok - kliaekspres.com/schedule
- KLIA Transit (linka 7) - expresný vlak premáva z KL Sentral na KLIA so zastávkou v Putrajaya
- Frekvencia - 30 minút
- Cestovný poriadok - kliaekspres.com/schedule
- Jednokoľajová železnica (zelená linka 8) - premáva najmä v centrálnej oblasti Kuala Lumpuru. Dôležité stanice:
- KL Sentral - hlavná železničná stanica
- Maharajalela - mrakodrap Merdeka 118
- Imbi - zábavný park Berjaya Times Square
- Bukit Bintang - najznámejšia turistická štvrť Bukit Bintang
- Raja Chulan - vyhliadková veža Menara
- Bukit Nanas - asi 15 minút chôdze od Kampung Baru a Petronas Twin Towers
- Chow Kit - štvrť so známym trhom Chow Kit
- Tmavozelená linka 9 (Kajang Line) - trasa prechádzajúca celým Kuala Lumpur od východu na západ.
- Frekvencia - 4 až 10 minút
- Posledné časy odchodov - myrapid.com.my/bus-train
- Museum Negara - Národné múzeum
- Pasar Seni - centrálny trh, čínska štvrť a hlavná mestská autobusová stanica
- Merdeka - mrakodrap Merdeka 118
- Bukit Bintang - najznámejšia turistická štvrť Bukit Bintang
- Hnedá linka 10 - trasa obsluhujúca letisko Subang je dlhodobo mimo prevádzky
- Svetlomodrá linka 11 - trasa obsluhujúca len obytné oblasti na západnom predmestí
- bude v prevádzke od roku 2026
- Žltá linka 12 - trasa spájajúca Kuala Lumpur s Putrajaya.
- Frekvencia - 5 až 10 minút
- Posledné časy odchodov - myrapid.com.my/bus-train
- Kampung Batu - prestupná stanica pre vlak KTM do Batu Caves
- Titiwangsa - obľúbený park Titiwangsa s fontánou
- Park Ampang - asi 15 minút chôdze k dvojičkám Petronas
- Persiaran KLCC - park KLCC a dvojičky Petronas
- Putrajaya Sentral - administratívne hlavné mesto Malajzie Putrajaya
Mapy metra a železníc v Kuala Lumpur
Oficiálnu a celkom prehľadnú mapu všetkých železničných tratí v Kuala Lumpure nájdete na stránke myrapid.com.my/rapid-kl-integrated-transit-map.
Cestovné poriadky a intervaly
Všetky linky metra (MRT a LRT) a jednokoľajových železníc v Kuala Lumpure vychádzajú z konečných staníc o 6:00 hod. Posledné jazdy sú medzi 23:30 a 00:15 z koncových staníc.
Intervaly na linkách metra sa pohybujú od 5 do 10 minút, kratšie ráno a popoludní, dlhšie na poludnie a cez víkendy (ale nie dlhšie ako 10 minút).
Najdlhšie intervaly od 60 do 90 minút sú na trasách KTM 1 a 2.
Vlaky metra
Všetky vlaky metra sú moderné a klimatizované. Niekedy sú až príliš klimatizované a rozdiel medzi teplotou vonku a vo vnútri vlaku nie je ničím výnimočným, dokonca aj viac ako 15 stupňov.
Vlaky a stanice sú dokonale čisté a cestovanie metrom v Kuala Lumpure je veľmi bezpečné.
Vozne určené len pre ženy
Keďže Malajzia je prevažne moslimská krajina, všetky vlaky majú v strede 2 alebo 3 vozne vyhradené len pre ženy.
Tieto vozne sú jasne označené.
Vybavenie staníc metra
Najnovšie stanice na žltej linke sú zvyčajne vybavené bezplatnými toaletami, ale na ostatných trasách to nie je štandardom.
Na všetkých staniciach sú automaty na cestovné lístky a predajné pulty, v ktorých sa predávajú aj cestovné lístky alebo karty Touch 'n Go.
Na väčších staniciach nájdete množstvo malých obchodov alebo dokonca automatov na nápoje, ale to je skôr výnimka, ktorá sa nachádza na najväčších prestupných staniciach.
Linky metra sú automatické, takže medzi nástupišťom a vlakom je sklenená stena s automatickými dverami.
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...