Stará prvá trieda spoločnosti Lufthansa: recenzia letu v Boeingu 747-8 (FRA-HND)
O lietaní prvou triedou snívam, odkedy som sa začal zaujímať o cestovanie lietadlom. V novembri 2025 sa mi konečne podarilo naplánovať služobnú cestu do Japonska, ktorá zahŕňala lety prvou triedou spoločnosti Lufthansa.
Tam som letel v starom produkte v Boeingu 747-8 a späť v úplne novej prvej triede Allegris v Airbuse A350-900.
Hľadanie najlacnejšieho cestovného v prvej triede
Spoločnosť Lufthansa je členom aliancie Star Alliance, kde ako hlavný vernostný program na získavanie míľ používam Miles + Bonus od gréckej spoločnosti Aegean Airlines.
Prostredníctvom tohto programu je síce možné rezervovať si lety prvou triedou spoločnosti Lufthansa, ale dostupnosť je len v starom usporiadaní a nie v novej prvej triede Allegris, kde sú v lietadle len 3 - 4 miesta.
Nemalo by zmysel rezervovať si len jednosmerný let za míle, pretože jednosmerné letenky v prvej triede zvyčajne nie sú výhodnejšie ako spiatočné lety.
Preto som nemal inú možnosť, ako si kúpiť spiatočný let za "hotovosť".
Viac o hľadaní trás, na ktorých lieta nová prvá trieda Allegris, opisujem v tejto recenzii.
Nakoniec padla voľba na Tokio, čo je dostatočne dlhý let na to, aby som si užil prvú triedu, a navyše sa mi hodila pracovná návšteva Japonska a aktualizácia niekoľkých sprievodcov na našej webovej stránke.
Po dlhom hľadaní a vymýšľaní rôznych kombinácií som si vybral spiatočný let Káhira - Tokio s tým, že cestou tam vyskúšam starú prvú triedu a cestou späť novú Allegris.
Letenka z Káhiry bola zďaleka najlacnejšia - zaplatil som 5 200 eur. Letenky som si kúpil priamo na webovej stránke leteckej spoločnosti lufthansa.com.
Najlacnejšie lety z Prahy a okolia by stáli okolo 10 000 eur a najlacnejšie lety priamo z európskych letísk som našiel z Osla a Lisabonu za ceny okolo 7 000 eur.
Prestupné lety z Káhiry
Cestu do Káhiry z Prahy som si zabezpečil sám pomocou a opisom letiska Sphinx SPX v našom sprievodcovi a návštevou novootvoreného múzea GEM - Grand Egyptian Museum.
Letenka v prvej triede zahŕňala prestupy v biznis triede, keďže prvá trieda nie je v regionálnych lietadlách k dispozícii. Recenzie aj týchto letov nájdete pod týmito odkazmi:
- Egyptair old-school Business Class, Boeing 737-800, CAI-MUC
- Lufthansa Business Class, Bombardier CRJ-900, MUC-FRA
Odbavenie v súkromnom terminálovom salóniku prvej triedy
Zámerne som si vybral túto kombináciu letov, aby som mal čo najdlhšie medzipristátie vo Frankfurte. Nakoniec to bolo viac ako 22 hodín, takže som si ešte stihol prezrieť nádherné frankfurtské vianočné trhy!
Hlavným dôvodom však bola, samozrejme, návšteva svetoznámeho terminálu prvej triedy (FCT), pravdepodobne najlepšieho letiskového salónika na svete, ktorý sa nachádza v úplne oddelenej budove od hlavného terminálu.
Kompletné zážitky vrátane fotografií nájdete v mojej recenzii Terminálu prvej triedy vo Frankfurte.
Nastupovanie limuzínou
Pasová kontrola prebieha priamo v termináli prvej triedy, odkiaľ cestujúcich odvezie k lietadlu limuzína.
Ak ste jediným cestujúcim v lietadle, budete cestovať v novom BMW radu 7.
V mojom prípade boli v lietadle do Tokia celkovo 3 cestujúci, takže nás prepravili vo Volkswagene Multivan.
Z auta vystúpime na letiskovej ploche, kde potom prejdeme dovnútra k výťahu, ktorý nás vyvezie na štandardný nástupný mostík.
Kabína prvej triedy v prednej časti lietadla 747-8
Stará prvá trieda Lufthansy sa mi páči, súdiac podľa fotografií a videí, ale v súčasnosti by som povedal, že zodpovedá skôr štandardom veľmi dobrej biznis triedy.
Takže som veľmi zvedavý, aké budú moje pocity v skutočnosti.
Keby som letel iným lietadlom, asi by boli horšie. Ale kabína prvej triedy v ikonickom Boeingu 747-8, umiestnená priamo v nose, kde sa lietadlo zužuje, jednoducho vytvára neodolateľný a veľmi prémiový pocit!
V Boeingu 747-8 sú vždy tri sedadlá na každej strane pri oknách a potom dve sedadlá uprostred vedľa seba, ideálne napríklad pre páry.
Pohodlné sedadlo, málo súkromia
O samotnom sedadle nemôžem povedať nič negatívne. Je naozaj priestranné a veľmi pohodlné.
Sedadlo je široké 78 cm (30,5') a vzdialenosť medzi radmi je 210 cm (83').
Veľmi oceňujem obrovské množstvo úložného priestoru, ktorý je neporovnateľne väčší ako v novej prvej triede Allegris v Airbuse A350.
Medzi sedadlom a oknami mám dve priestranné priehradky, do ktorých sa mi zmestia všetky doklady, ako je pas, palubné lístky, ale možno aj veľké tlačené menu alebo veľké slúchadlá.
Veľký úložný priestor je aj v opierke na nohy, ktorú si môžete posunúť bližšie a položiť si na ňu nohy.
Kabát, bundu a iné drobnosti si môžem uložiť do skrine v prednej časti kabíny pri dverách.
Boeing 747-8 má aj štandardné odkladacie priestory nad hlavou, do ktorých si ukladám batoh. To chýba napríklad v Airbuse A350 v novej prvej triede Allegris.
Už vopred si vyberám sedadlo 2A. Na rozdiel od novej biznis triedy Lufthansy Allegris nie je výber konkrétneho sedadla v prvej triede spoplatnený.
Pri spätnom pohľade však túto voľbu trochu ľutujem. Sedadlá 2A a 2K sú síce najvzdialenejšie od všetkých ostatných, ale sú hneď vedľa pultu, ktorý používa posádka na obsluhu.
Súkromie teda nie je úplne ideálne a nabudúce by som si pravdepodobne vybral sedadlá 1A alebo 1K priamo v prednej časti lietadla.
Najväčšou nevýhodou sedadla je však absencia dverí, závesu alebo čohokoľvek, čo by ma úplne oddeľovalo od okolitej kabíny.
To jednoducho v dnešnej modernej a kvalitnej prvej triede očakávam (a dostal som to napríklad pri spiatočnej ceste v kabíne Allegris).
Sedadlo má síce výsuvnú obrazovku, ale nie je to celkom ono. Súkromie je jednoducho na úrovni lepších moderných biznis tried.
Umiestnenie sedadiel a ovládanie
Sedadlo si môžete sami a veľmi jednoducho kedykoľvek sklopiť prakticky do akejkoľvek polohy až do horizontálnej lie-flat polohy.
Ovládanie je jednoduché a intuitívne a vykonáva sa manuálnymi tlačidlami v pravej lakťovej opierke.
Ako sa mi spalo? Skvele!
Po večeri odchádzam na nočný odpočinok.
Kým sedadlo môžem sám rozložiť do vodorovnej polohy, posteľná bielizeň, matrac a prikrývka sú uložené v priehradkách v prednej časti lietadla, ku ktorým má prístup len posádka.
Posteľ je dlhá 81'' (205 cm), takže sa na nej môžu vyspať aj naozaj vysokí ľudia.
Spolu so šírkou viac ako 70 cm je posteľ mimoriadne priestranná a pohodlná.
Prikrývka a matrac sú skvelé, mäkké a teplé.
Nemôžem si pomôcť, ale posteľ mi pripadá rovnako pohodlná ako tá, ktorú mám doma, a v noci som sa na nej výborne vyspala.
Jedinou nevýhodou, možno v porovnaní s novou triedou Allegris First, je už spomínaná absencia dverí alebo kompletnej zásteny oddeľujúcej sedadlo od okolia.
Svetlá v kabíne sú počas noci tlmené, ale ak si cestujúci pred vami zapne lampu na čítanie, svetlo v podstate oslepuje celú kabínu.
Približne 2 hodiny pred pristátím mám posteľ zloženú na sedadlo. Celkovo som spal zhruba necelých 7 hodín.
Jedlo a nápoje počas letu
Servis počas letu je rovnaký v starej aj novej prvej triede Allegrisu a líši sa len podľa toho, či máte nočný alebo denný let.
Môj let z Frankfurtu do Tokia odlieta krátko po 14:00 a prilieta na druhý deň približne o 10:00.
Uvítací nápoj a tlačené menu
Ako prvý prichádza uvítací nápoj, olivy, oriešky a horúci mokrý obrúsok.
Môžete si vybrať akýkoľvek nápoj dostupný na palube, ja som si vybral tradičné šampanské.
Pred odchodom dostanú všetci cestujúci vytlačené menu a veľmi obsiahly vínny lístok.
Ľubovoľný počet nápojov kedykoľvek počas letu
Kedykoľvek môžete požiadať o akýkoľvek nápoj alebo malé občerstvenie, napríklad sušienky a krekry.
Pred hlavným jedlom si dávam svoj obľúbený značkový koktail Lufthansa - Avionic.
Bufet je obrovský a ťažký a posádka vám ho vždy vyklopí. Ak však chcete, môžete si ho dať sami. Stôl sa nachádza v jednom z oddelení pod oknami.
Predjedlo a kaviárový servis
Ešte pred hlavným servisom prichádza na rad kaviár - charakteristický produkt spoločnosti Lufthansa v prvej triede. Kaviárový servis je jednoducho pojem tejto leteckej spoločnosti, ktorý poznajú všetci pravidelní cestujúci a milovníci letov.
Predjedlo je veľmi čerstvé, farebné, ľahké a chutné! Páči sa mi jeho prezentácia a v porovnaní so servisom v biznis triede je tu viac jedla a oveľa väčší výber.
Hlavný chod
Ako hlavný chod som si vybral rybu - morského čerta - s omáčkou Beurre Blanc. Tentoraz je pre mňa prezentácia oveľa horšia ako pri predjedle, ale jedlo je chutné a hlavne ľahké. Presne také, aké si predstavujem počas diaľkového letu.
Nie som hladný a zároveň nie som prejedený.
Dezert
Aj preto, že som si vybrala skôr ľahšie predjedlo a hlavný chod, môžem si dovoliť trochu zhrešiť na dezerte!
Milujem tradičný nemecký Kaiserschmarren. Tu ho dostávam so slivkovou omáčkou a úžasnou vanilkovou zmrzlinou. Myslím, že som nikdy nejedla lepší cisársky kreker.
Ako dezert si dávam bylinkový čaj, aby sa mi lepšie spalo.
Ako posledný dezert dostávame pralinky, ktoré má Lufthansa vždy úžasné.
Mid-flight snack
Pred spaním dostávam od posádky košík sladkostí a slaných krekrov, ktoré sú k dispozícii v kuchynke počas celého letu.
Je to však príjemné spestrenie - občerstvenie mám neustále po ruke priamo na svojom sedadle.
Raňajky
V ponuke je síce výber raňajok, ale v skutočnosti posádka prechádza raňajkovým vozíkom a vy si môžete vybrať a skombinovať úplne akúkoľvek položku z ponuky.
Ja som sa rozhodol pre skôr zdravšie raňajky a som úplne spokojný. Ak mám ešte hlad, nie je problém požiadať posádku o ďalšie položky z raňajkového menu.
Aby to nebolo také zdravé, po raňajkách si dám škoricového slimáka.
Nakoniec pred pristátím dostávame tradičnú krabičku štyroch lieskovoorieškových čokoládových srdiečok.
Amenity-kit a ďalšie vybavenie
Sedadlo je vybavené mimoriadne pohodlným vankúšom a prikrývkou, ktoré sa dajú použiť kedykoľvek počas letu. Na spanie potom dostanete od posádky ďalšiu prikrývku a posteľnú bielizeň.
Samozrejmosťou sú mimoriadne pohodlné papuče, ktoré si nechávam na pamiatku. Potom ich zabudnem na prvú noc v kapsulovom hoteli v Tokiu.
V priehradke pri sedadle nájdete toto vybavenie:
- slúchadlá s potlačením hluku pre IFE (ale môžete použiť vlastné slúchadlá, ktoré sa k monitoru pripájajú cez Bluetooth)
- Neperlivá voda 0,5 litra
- Amenity-kitktorá obsahuje:
- Zubná kefka + malá zubná pasta
- vlhčené utierky
- špunty do uší
- masku na oči
- ponožky
- kozmetika Augustinus Bader - jelení loj na pery, krém na ruky
- hrebeň
- lyžica na topánky
Krátko po uvedení na trh ešte dostanem ponuku pyžám - k dispozícii sú 3 veľkosti: M, L a XL.
Pyžamo považujem za neoceniteľné pri dlhých letoch v prvej alebo biznis triede. Je skvelé spať v necivilnom oblečení, ktoré si môžem dať na vešiaky aj do skrinky v prvej triede.
Na toaletách, ktoré sú určené len pre prvú triedu, si môžete voľne vziať fľaštičky s ústnou vodou, vlhčené obrúsky alebo krémy na ruky.
Služby počas letu a bezchybná posádka
Posádka sa významnou mierou podieľala na skvelom zážitku.
O posádke prémiovej triedy spoločnosti Lufthansa som z mnohých strán počul dosť rozporuplné dojmy, ale ja im nemôžem nič vyčítať.
Letušky vytvorili na palube veľmi priateľskú a civilnú atmosféru, pričom si zachovali absolútnu profesionalitu. Vôbec som ich nemusel o nič aktívne žiadať. Posádka vždy prišla sama, keď videla, že chcem napríklad rozložiť posteľ alebo naopak odložiť stôl.
Skvelá a absolútne bezchybná práca!
Zábavný systém
Monitor s rozlíšením 4K je veľký a ovládanie je buď dotykové priamo na monitore (je však veľmi ďaleko od sedadla), alebo cez manuálny ovládač.
Štandardné staré sedadlá prvej triedy majú 17-palcový monitor.
Výber filmov a seriálov je bohatý a oceňujem najmä veľmi širokú ponuku európskej kinematografie.
Wi-fi
Pre cestujúcich v prvej triede je internet k dispozícii zadarmo počas celého letu - na rozdiel od biznis triedy.
Pred štartom vždy dostanete kartu s kódom, ktorý zadáte pri prihlasovaní do služby Fly Net.
Kód môžete použiť viackrát na viacerých zariadeniach.
Internet je vždy dostupný v úrovni letu a jeho dostupnosť môže byť slabá, napríklad pri lete nad polárnymi oblasťami.
Záver: stará prvá trieda sa viac podobá kvalitnej biznis triede
Z letu si odnášam veľmi pozitívne dojmy - najmä vďaka mimoriadne výbornej posádke.
Servis a služby na palube sú, povedal by som, priemerné, možno na pomery prvej triedy mierne nadpriemerné. Letecké spoločnosti z Blízkeho východu alebo juhovýchodnej Ázie majú jednoducho služby o stupeň lepšie.
Najväčším problémom v starej prvej triede je sedadlo a najmä súkromie. To je často lepšie v modernejšej biznis triede.
Sedadlá v starej prvej triede spoločnosti Lufthansa nie sú od uličky oddelené žiadnymi dverami ani závesom od podlahy po strop, ale len pomerne nízkou zástenou, ktorá jednoducho nemôže vytvoriť pocit úplného súkromia.
Plusy
- ✅ Elegantný dizajn kabíny s ikonickou živou ružou na každom sedadle
- ✅ Veľmi pohodlná posteľ a skvelá posteľná bielizeň
- ✅ Profesionálna posádka a zároveň priateľský personál - dokonalý servis
- ✅ Terminál prvej triedy na letisku vo Frankfurte
- ✅ Relatívne dobrá cena v porovnaní s inými prvými triedami
- ✅ Možnosť rezervovať si starú prvú triedu Lufthansy aj s inými míľami od vernostných klientov
- ✅ Kaviárový servis
Nevýhody
- ❌ Nedostatok súkromia v porovnaní s inými prvými triedami
- ❌ Celkovo starý produkt, ktorý pripomína skôr špičkovú biznis triedu
Podobné prestupné lety sa bežne uskutočňujú cez hlavné letiskové uzly spoločnosti Lufthansa - Mníchov (MUC) a Frankfurt (FRA ), ktorých podrobných sprievodcov letiskami nájdete tu.
Ceny leteniek v biznis triede nájdete na stránke lufthansa.com
Pozrite si naše ďalšie recenzie biznis triedy alebo prvej triedy.
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...