Lufthansa Allegris Business Class A350 (MUC-EWR)

Sedadlo "Súkromie"

Nová biznis trieda Allegris spoločnosti Lufthansa sľubovala, že prinesie revolúciu v komforte na diaľkových letoch. Vyskúšal som ju na trase Mníchov - Newark v októbri 2025 a tu sú moje kompletné dojmy - od sedadiel až po kvalitu jedla.

Našou cieľovou destináciou bol New York, kde sme následne otestovali ikonický hotel The Plaza - našu úplnú recenziu nájdete tu.

Zistite ceny v biznis triede na stránke lufthansa.com

Bizarná ponuka typov sedadiel - väčšina z nich je spoplatnená

Biznis trieda Allegris bola od začiatku trochu kontroverzná. V skutočnosti je v bežnej kabíne biznis triedy 5 rôznych typov sedadiel, z ktorých väčšina je za príplatok.

To je v biznis triede veľmi nezvyčajné. Áno, napríklad v konkurenčnej leteckej spoločnosti Condor si môžete priplatiť za priestrannejšie sedadlo Prime Seat, ktoré som vyskúšal na lete JNB-FRA v auguste 2025, ale stále je to len jeden typ sedadla navyše.

V prípade Lufthansy si pri kúpe alebo online registrácii môžete vybrať len jeden typ sedadla zadarmo a ostatné 4 typy sú za príplatok.

  • Classic Seat - Sedadlá "A" a "H" do uličky
    • bez príplatku
  • Privacy Seat - Štandardné sedadlá pri okne s väčším súkromím (ulička je ďalej ako sedadlá "Classic" alebo "Extra Long Bed")
    • príplatok od 140 eur do 170 eur
  • Extra Long Bed Seat - Sedadlá "D" a "G" do uličky
    • sklopené sedadlo je dlhé 2,2 metra, všetky ostatné typy sú dlhé 1,9 metra
    • príplatok od 140 eur do 170 eur
  • Extra Space Seat - Sedadlá "E", jedno sedadlo uprostred
    • výrazne zväčšené úložné priestory
    • príplatok od 170 eur do 230 eur
  • Suite - 4 sedadlá v 1. rade
    • oddelené kabíny s uzamykateľnou stenou medzi sedadlom a uličkou
    • tieto sedadlá pripomínajú skôr prvú triedu niektorých iných leteckých spoločností
    • príplatok od 500 eur do 600 eur

Zakúpenie letenky

Rozhodol som sa, že je čas začať spaľovať míle z vernostného programu Miles+Bonus gréckej leteckej spoločnosti Aegean Airlines. Jednosmerná letenka z Prahy cez Mníchov do New Yorku stála 55 000 míľ + zhruba 430 eur na poplatkoch.

Cestovali sme dvaja, ale chcel som mať aj istotu sedadla pri okne.

Neostávalo nám teda nič iné, ako si priplatiť 2x 140 eur za Privacy Seat.

Aktuálne ceny a dostupnosť letov Business Class spoločnosti Allegris nájdete na stránke lufthansa.com.

Odbavenie na letisku

Odbavenie robíme online 24 hodín pred odletom, ale keďže cestujeme s podanou batožinou, musíme ešte navštíviť letiskovú prepážku.

Letíme z Prahy s krátkym prestupom z Prahy do Mníchova (ako vyzerá regionálna biznis trieda spoločnosti Lufthansa, si pozrite v tejto recenzii).

Odbavovacia prepážka v Prahe je pri všetkých odletoch otvorená celý deň, takže si pohodlne odbavíme kufor viac ako 3,5 hodiny pred odletom.

Sú tu vyhradené pulty pre cestujúcich v biznis triede a v rade nečakáme ani minútu.

V biznis triede je hmotnostný limit 30 kg a batožina má prioritnú visačku. Aké sú limity batožiny v ostatných triedach a aké sú maximálne rozmery príručnej batožiny, nájdete na našej stránke o batožine spoločnosti Lufthansa.

Palubné lístky dostávame z Prahy až do New Yorku, takže v Mníchove sa nemusíme o nič starať.

Salónik a nástup do lietadla

Na prestup v Mníchove sme mali 1,5 hodiny, ale let z Prahy meškal takmer 40 minút, takže salónik nestihneme.

Nevadí, Mníchov je mojím veľmi častým prestupným miestom, takže sa na našej webovej stránke určite čoskoro objaví recenzia salónika Lufthansy.

Pred regionálnym letom z Prahy do Mníchova sme však využili salónik Erste Premier.

Nástup do lietadla je veľmi dobre organizovaný podľa skupín. Je mimoriadne efektívny a všetci cestujúci sú na palube 15 minút pred odletom.

Podrobné informácie o službách, preprave medzi terminálmi a tipy na prestup nájdete v našom článku: Mníchov MUC - doprava a prestupy.

Kabína biznis triedy - strohá, ale elegantná

Letíme lietadlom Airbus A350-900, ktoré je staré len niekoľko mesiacov, a kabína biznis triedy vyzerá na prvý pohľad nová a moderná.

Farby sú zmesou sivej, tmavomodrej a hnedej. Kabína možno vyzerá trochu stroho a neinvenčne, ale mne sa vlastne páči!

Modré a béžové sedadlá pôsobia elegantným dojmom a majú veľa malých, ale veľmi praktických prvkov.

Je však pravda, že sedadlá ako Classic, ktoré sú jediné bez príplatku, majú naozaj najmenej súkromia a sú najviac vystavené pohľadom ostatných cestujúcich prechádzajúcich uličkou.

Pohodlné sedadlo plné praktických prvkov

Pochybnosti sa rozplynuli a frustrácia z nutnosti priplatiť si rýchlo zmizla.

Samotné sedadlo je skvelé!

Nielen samo o sebe, ale najmä pre nezvyčajne veľký úložný priestor, ktorý je často problémom aj v lepšie hodnotených biznis triedach.

Priestor sedadla je vybavený množstvom malých, ale praktických pomôcok, ktoré spríjemňujú cestu:

  • držiak na okuliare
  • uzamykateľný odkladací priestor
  • bezdrôtové nabíjanie telefónu
  • prídavný tablet k veľkému monitoru, ak chcete napríklad sledovať filmy alebo televízne programy v posteli a v ľahu
  • univerzálna nabíjačka a konektor USB

Vyhrievanie alebo chladenie sedadiel

Absolútne skvelou funkciou dotykového tabletu je možnosť vyhrievania alebo naopak vetrania a chladenia celého sedadla.

Reakčný čas je veľmi rýchly a sedadlo sa začne vyhrievať v priebehu niekoľkých sekúnd.

Aký je to pocit spať na lôžku Allegris Business?

To najdôležitejšie sa však samozrejme odohráva medzi hlavným servisom a pristátím.

Aj keď išlo o denný let, musel som vyskúšať posteľ v biznis triede.

Ovládanie sedadla je veľmi jednoduché a dá sa rozložiť stlačením manuálneho tlačidla alebo prostredníctvom dotykovej obrazovky tabletu.

Sedadlo možno na prvý pohľad vyzerá úzke, ale v skutočnosti je po rozložení na posteľ veľmi pohodlné!

Priestor na nohy je široký a na lôžku sa dá pohodlne spať aj na boku.

Spalo sa mi skvele a hodnotím sedadlo podobne kvalitne ako Prime Seat v leteckej spoločnosti Condor.

Amenity-kit a ďalšie vybavenie

Sedadlo sa dodáva s mimoriadne pohodlným vankúšom a prikrývkou.

Chýba mu posteľná bielizeň, ale tá býva štandardom len pri nočných letoch.

Sklamala ma však absencia papúč, ktoré sú pri denných letoch určite praktické.

Toto vybavenie nájdete v priestore sedadla:

  • slúchadlá s potlačením hluku pre IFE (môžete však použiť vlastné slúchadlá, ktoré sa k monitoru pripájajú cez Bluetooth)
  • Neperlivá voda 0,5 l
  • Amenity-kitktorá obsahuje:
    • Zubná kefka + malá zubná pasta
    • vlhčené utierky
    • špunty do uší
    • masku na oči
    • ponožky
    • kozmetika L'Occitane - balzam na pery z jelenieho loja, krém na ruky, hydratačný krém na tvár, telový sprej

Na toalety biznis triedy si môžete vziať fľaštičky s ústnou vodou, hydratačný sprej alebo vlhčené obrúsky.

Jedlo počas letu

Sedadlo je skvelé, posteľ je skvelá, ale čo služby a kvalita jedla?

Občerstvenie je rovnaké pre všetkých cestujúcich - cestujúci na najlacnejších sedadlách Classic a najdrahších apartmánoch dostanú rovnaké služby.

Pred štartom si preštudujem vytlačený jedálny lístok, ktorý je k dispozícii na každom sedadle.

Zloženie menu je veľmi zvláštne. Na výber je prakticky len mäso alebo morské plody a jediné vegetariánske jedlo opäť obsahuje huby.

Našťastie si môžete menu preštudovať pred letom na stránke lufthansa.com/menus-in-business-class.

Okrem špeciálnych jedál si môžete na palube lietadla vopred bezplatne objednať celkovo 9 iných jedál ako štandardné menu. Avšak aj online výber bol zostavený veľmi zvláštne - mäso len bravčové alebo hovädzie, vôbec žiadna možnosť kuracieho alebo morčacieho mäsa.

A z vegetariánskych jedál, ktoré neobsahujú huby, bola opäť len jedna - indická možnosť.

Welcome drink a orechy

Prvá služba je pred začiatkom v podobe uvítacieho nápoja. Môžete si vybrať medzi šumivým vínom, džúsom, vodou alebo charakteristickým kokteilom Aviator.

Ja som si vybral kokteil Aviator. Sladký, ale dobrý!

Pred hlavným chodom dostávame oriešky a vodu.

Hlavný servis

Hlavný chod prichádza asi hodinu po štarte. Pred jedlom dostávame tradičný horúci mokrý obrúsok, ktorý sa rozdáva ešte raz pred pristátím.

Ako prvé sa podáva predjedlo. Vyberám si sušené hovädzie mäso s grilovaným zelerom, červenou repou a hroznovým vínom. Pre mňa absolútne skvelá kombinácia a aj prezentácia je veľmi vydarená.

Hlavný chod prichádza o niekoľko minút. Na výber sú 3 rôzne jedlá. Ja som si vybral krevetové rizoto.

Vlastne, prezentácia jedla je dosť nešťastná, ale chuť? Absolútne bezkonkurenčná a najmä jačmenné rizoto je jedno z najlepších, aké som kedy jedol!

K jedlu som si objednal aj šampanské. Na výber sú aj iné vína alebo koktaily.

Dezert v podobe medového koláča so zlatistým mliekom je skvelou sladkou bodkou na záver!

Obsluha je veľmi efektívna a pozorná a zberá prakticky hneď, ako dojem.

Približne 20 minút po hlavnom servise, keď sa zberá, posádka ešte rozdáva malé čokoládové pralinky.

Večera

V New Yorku pristávame okolo 18:30 miestneho času, takže servis pred pristátím môžeme nazvať večerou.

Koná sa približne hodinu a pol pred pristátím.

Ja som si vybral lososa so šošovicou a ako dezert jogurt s granolou a ovocím. Opäť veľká spokojnosť!

Po jedle dostávame ďalšiu zmrzlinu a tiež suvenírovú krabičku tradičnej čokolády Lindt.

Služby a posádka počas letu

Na posádku sa nemám na čo sťažovať. Obsluha bola vždy veľmi rýchla, posádka sa snažila ponúknuť iné možnosti večere pre cestujúcich, ktorí nemajú radi ryby alebo huby...

Niekomu nemusí vyhovovať typická nemecká odmeranosť, ale obsluha je absolútne profesionálna a bezchybná!

Zábavný systém

Monitor s rozlíšením 4K je skvelý. Ovládanie je buď dotykové priamo na monitore, alebo cez tablet na sedadle, takže IFE môžete ovládať so sklopeným sedadlom alebo z postele.

Štandardné sedadlá majú 24-palcový monitor, zatiaľ čo sedadlá Business Suite majú 27-palcovú obrazovku.

Výber filmov a televíznych programov je rozsiahly a oceňujem najmä veľmi širokú ponuku európskej kinematografie.

Wi-fi

Bezplatný internet nie je k dispozícii pre cestujúcich v biznis triede. Spoplatnené je len tzv. Messaging. Za ostatné balíky si musíte priplatiť rovnako ako cestujúci ekonomickej triedy.

Wi-fi je funkčné počas letu v letovej hladine, t. j. nie počas vzletu a pristátia.

Rýchlosť internetu sa výrazne líši v závislosti od toho, kde sa lietadlo v danom čase nachádza. Internet som využíval na chatovanie. Pokúšal som sa aj pracovať, ale to bolo prakticky nemožné práve kvôli mizernej rýchlosti.

Záver: Lufthansa Allegris Business Class - krok vpred, ale s kontroverziami

Áno, čo sa týka výberu sedadiel, je naozaj prekvapujúce, že si môžete vybrať len jedno z 5 rôznych typov sedadiel zadarmo.

To je jednoducho bizarné a nepríjemné, najmä ak cestujete vo dvojici, kde sa celková cena letenky môže zvýšiť o viac ako 400 eur.

Samotný zážitok z letu bol však veľmi dobrý! Určite existujú aj lepšie biznis triedy. Ale novú biznis triedu Allegris hodnotím nadpriemerne, aspoň v rámci Európy!

Plusy

  • Elegantný dizajn kabíny
  • Množstvo praktických prvkov na sedadle
  • Pohodlná posteľ
  • Moderné usporiadanie sedadiel 1-2-1 poskytujúce dostatok súkromia
  • Skvelý zábavný systém porovnateľný s IFE
  • Kvalita potravín
  • Profesionálna posádka

Nevýhody

  • Zloženie menu - absencia kuracích jedál a veľké zastúpenie jedál z morských plodov
  • Bizarný počet typov sedadiel, väčšina za príplatok
  • Absencia papúč
  • Často vysoké ceny letov

Ako vyzerá trieda Eurobusiness na regionálnych trasách? Recenziu letu Mníchov - Káhira na Airbuse A321 napíšem čoskoro.

Podobné prestupné lety sa bežne uskutočňujú cez hlavné uzly spoločnosti Lufthansa - Mníchov (MUC) a Frankfurt (FRA) -, ktorých podrobných sprievodcov letiskami nájdete tu.

Ceny v biznis triede nájdete na stránke lufthansa.com

Business trieda Allegris je krok správnym smerom, hoci nie bez chýb. Najväčším sklamaním je systém príplatkov za väčšinu sedadiel, ale inak je nová kabína jednou z vizuálne a funkčne najpríjemnejších v Európe.

Pozrite si naše ďalšie recenzie biznis alebo prvej triedy.

Zostali nejaké otázky?

Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...

0 komentáre

Prihláste sa do služby Cestee

... celosvetovej komunity cestovateľov

Pokračovať na Facebooku

Ešte nemáte cestovný účet? Zaregistrujte sa