Južná Kórea - MHD a doprava

Južná Kórea

Južná Kórea má prepracovaný a kvalitný systém verejnej dopravy, ako aj cesty a diaľnice. Napriek drobným rozdielom oproti doprave v Európe alebo Amerike si na kórejský systém rýchlo zvyknete a zistíte, že cestovanie je tu veľmi jednoduché aj pre zahraničných turistov.

Porovnajte si ceny prenájmu áut

V Južnej Kórei môžete využiť vnútroštátnu leteckú dopravu, vysokorýchlostné vlaky a miestne železnice, moderné diaľkové autobusy a verejnú dopravu.

Autom v Južnej Kórei

Hoci je systém verejnej dopravy v Kórei prepracovaný a rozšírený aj mimo veľkých miest, ak chcete preskúmať vidiek, horské oblasti a pobrežie Kórey, prenájom auta jednoducho zostáva najefektívnejšou a najpohodlnejšou možnosťou.

Aj zahraniční návštevníci si môžu v Južnej Kórei prenajať auto bez väčšieho vybavovania.

Podrobné informácie o cestovaní autom nájdete v kapitole Prenájom auta Južná Kórea.

Vnútroštátna letecká doprava

Napriek relatívne malej rozlohe Južnej Kórey a dobrej pozemnej doprave je tu aj frekventovaná vnútroštátna letecká doprava. V Južnej Kórei je celkovo 15 letísk s pravidelnou dopravou.

Lietanie lietadlom v rámci pevniny sa málokedy oplatí, ale cena je na niektorých trasách plne konkurencieschopná s vlakmi a autobusmi, najmä ak cestujete s príručnou batožinou.

Letecky v rámci pevniny

LetiskoSeoul-Gimpo GMP funguje ako hlavný uzol pre vnútroštátne lety, pričom najčastejšími destináciami sú ostrov Jeju a Busan. Na tejto trase sa lieta 2 - 3-krát za hodinu a cena jednosmerných leteniek, ak si ich kúpite aspoň mesiac vopred, sa začína na 25 usd.

Z pevninských destinácií sa lieta aj do Ulsanu, Gwangju, Muanu a Pohangu.

Vyhľadajte lety po Kórei

Na pevninské trasy lietajú väčšinou spoločnosti Air Busan, Korean Air, Jin Air a Jeju Air. Hi Air pridáva lety do menších miest.

Najvyťaženejšia trasa na svete Soul - Jeju

Kórejská vnútroštátna letecká doprava si už niekoľko rokov drží jedno svetové prvenstvo. Trasa z letiska Gimpo v Soule na obľúbený dovolenkový ostrov Čedžu je vôbec najvyťaženejšou na svete.

Na približne hodinovej trase sa v hlavnej sezóne uskutočňuje až 200 letov denne. To znamená, že trasa má bez preháňania kratšie intervaly ako napríklad metro v Soule.

Priemerná cena spiatočnej letenky zo Soulu na Jeju sa pohybuje od 100 usd do 180 usd.

Najlacnejšie letenky zvyčajne ponúkajú spoločnosti T'Way Airlines, Air Busan, Jeju Air a Jin Air, pričom najviac spojení ponúkajú Korean Air, Asiana Airlines a Air Seoul.

Vlaky a expresné vlaky

Južná Kórea má viac ako 5 000 km železničných tratí spájajúcich väčšinu veľkých miest. Miestne trate do vidieckych oblastí sú však minimálne, takže železnice v Kórei fungujú najmä ako prostriedok rýchleho cestovania na dlhé vzdialenosti.

Kórejský železničný systém je veľmi moderný, s novými, čistými a veľmi spoľahlivými vlakmi. Železničná sieť sa delí na konvenčné a vysokorýchlostné trate.

Vysokorýchlostnými vlakmi v Kórejskej republike sa môžete prepravovať na nasledujúcich úsekoch:

  • (max. rýchlosť 305 km/h): Soul - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan
  • Soul - Cheonan - Iksan - Gwangju (max. rýchlosť 305 km/h)
  • Soul - Manjong - Pyeongchang - Gangneung (max. rýchlosť 260 km/h)
  • Soul - Wonju - Yeongju - Gyeongju - Busan (max. rýchlosť 260 km/h)

V Južnej Kórei pôsobia dvaja železniční dopravcovia.

Korail s vysokorýchlostnými vlakmi KTX

Štátna spoločnosť prevádzkuje vysokorýchlostné vlaky KTX aj konvenčné služby typu "stop and go" na všetkých tratiach v krajine.

Spoločnosť Korail rozdeľuje vlaky do niekoľkých skupín a už pri rezervácii cestovného lístka si môžete odvodiť, aké rýchle a kvalitné budú služby:

  • KTX-Sancheon - najmodernejšie vysokorýchlostné vlaky pre rýchlosť nad 300 km/h
  • KTX-I - staršie vysokorýchlostné vlaky na báze francúzskych jednotiek TGV pre rýchlosti nad 300 km/h
  • KTX-Eum - moderné vysokorýchlostné vlaky pre vedľajšie vysokorýchlostné trate s rýchlosťou do 260 km/h
  • ITX - vysokokapacitné moderné vlaky pre rýchlosti do 200 km/h
  • Saemaul - konvenčný vlak s vozňami ťahanými lokomotívou, najrýchlejšie vlaky do uvedenia vysokorýchlostných vlakov do prevádzky, dnes jazdia na vedľajších tratiach ako rýchliky
  • Mugunghwa - konvenčný vlak s vozňami ťahanými lokomotívou, najpomalšie zastavujúce spoje, zastavuje vo väčšine staníc na trase
  • Nuriro - podobne pomalé vlaky ako Mugunghwa, na ktorých sú nasadené modernejšie jednotky

Lístky a ceny

Lístky na vlak si môžete kúpiť online na oficiálnej webovej stránke letskorail.co.kr alebo na stanici pred odchodom.

Všade sú k dispozícii tradičné obsluhované pokladnice a automaty na lístky v angličtine. Niektoré automaty fungujú len na kórejské kreditné karty, iné len na zahraničné kreditné karty, ale vždy sú jasne označené.

Ceny lístkov sú rovnako drahé online aj na mieste, ak však cestujete rýchlikom v rušnom čase (ráno, popoludní, v piatok, v nedeľu) a potrebujete nastúpiť do vlaku v presnom čase, odporúčame nákup online. Stáva sa, že niektoré vlaky sú vypredané niekoľko dní vopred. Nie je to však veľký problém, pretože na hlavných tratiach je dostatok vlakov.

Môžete tiež použiť aplikáciu Korail (Google Play / App Store).

Lístok zakúpený online nie je potrebné tlačiť. Stačí mať v mobilnom telefóne uložený QR kód, ale vo väčšine prípadov ho ani nebudete potrebovať. Na lístku budete mať vždy vyznačené číslo vozidla a číslo sedadla. Sprievodca len prejde vlakom a skontroluje, či sú vami zakúpené miesta obsadené. Lístky sa kontrolujú len v prípade akýchkoľvek nezrovnalostí.

Okrem toho sú všetky vlaky vybavené bezplatným wi-fi pripojením, takže prístup k lístku v telefóne máte zabezpečený aj bez kórejskej SIM karty.

Príklady cien lístkov a časov jazdy:

  • Seoul - Busan
    • Expresný vlak KTX premáva 2:40 a stojí 59 800 krw
    • Expresný vlak ITX jede 4:45 a stojí 42 600 krw
    • Vlak na zastávke Mugunghwa jazdí 5:50 a stojí 28 600 krw
  • Soul - Mokpo: na trase premávajú len expresné vlaky KTX s časom jazdy približne 2:40 a cenou 53 100 krw
  • Soul - Yeosu: na trase premávajú len expresné vlaky KTX s časom jazdy približne 3:15 a cenou 47 500 krw
  • Soul - Gangneung: na trase premávajú len rýchlovlaky KTX-EUM s časom jazdy približne 2:00 a cenou 27 600 krw
  • Soul - Pyeongchang: na trase premávajú len vysokorýchlostné vlaky KTX-EUM s časom jazdy približne 1:30 a cenou 19 700 krw
  • Busan (Bujeon) - Mokpo: na trase premávajú len vlaky Mugunghwa s časom jazdy približne 6:40 a cenou 24 500 krw

SRT

Super Rapid Train (skrátene SRT) je súkromný dopravca, ktorý prevádzkuje len vysokorýchlostné vlaky do/z Soulu na hlavných kórejských trasách.

Na rozdiel od štátneho dopravcu Korail v Soule nezastavuje na hlavnej soulskej stanici v centre mesta, ale zastavuje na stanici Suseo na juhovýchodnom okraji mesta. Vlaky SRT premávajú na týchto trasách:

  • Suseo (Soul) - Cheonan - Daejeon - Daegu - Ulsan - Busan
  • Suseo (Soul) - Cheonan - Iksan - Gwangju - Mokpo

Na trase zo Soulu do Pusanu premáva až 40 vlakov denne, zatiaľ čo do Mokpo 20 vlakov denne.

Cestovné lístky a ceny

Rovnako ako v prípade vlaku Korail, lístky si môžete zakúpiť online na etk.srail. kr a na staniciach v pokladniach alebo automatoch. Cena je rovnaká pri nákupe online aj na mieste.

Vzdialenejšie stanice v Soule kompenzujú nižšie ceny lístkov ako Korail:

  • Seoul Suseo - Busan: 52 300 krw
  • Seoul Suseo - Mokpo: 46 100 krw

Diaľkové autobusy

Autobusom sa môžete dostať prakticky kamkoľvek. Autobusy jazdia do väčších miest 15 minút a do menších miest a dedín hodinu.

Diaľkové autobusy sú veľmi pohodlné a na rozdiel od európskych alebo amerických autobusov majú o jedno sedadlo v rade menej (usporiadanie 2+1), čo vytvára oveľa viac priestoru.

Na trasách, kde premávajú aj rýchliky, autobusy konkurujú cenou. Najmä v turisticky atraktívnych miestach na pobreží, ale aj v horách sú však autobusy jediným možným spôsobom dopravy.

Diaľkové autobusy v Južnej Kórei sa delia na dva typy: ExpressBus a InterCityBus. Vo veľkých mestách sa vždy nachádza niekoľko autobusových staníc, ktoré popisujeme napríklad v našom sprievodcovi po Soule alebo v našom sprievodcovi po Busane.

Autobusy InterCity dokonca na niektorých trasách konkurujú autobusom ExpressBus, preto sa vždy oplatí porovnať cestovné poriadky a ceny na oboch nižšie uvedených webových stránkach.

Expressbus

Expresné autobusy premávajú na hlavných trasách medzi najväčšími kórejskými mestami (ale najmä zo Soulu) a často konkurujú vlakom. Väčšinou jazdia po diaľniciach a majú minimum zastávok.

Lístky si môžete kúpiť pred odchodom na autobusovej stanici alebo na webovej stránke kobus.co.kr. Aj keď na rôznych trasách premáva viacero spoločností, nemusíte navštevovať rôzne webové stránky alebo stánky. Všetko je integrované v jednej pokladnici alebo na jednej webovej stránke kobus.co.kr.

Na hlavných trasách nie je potrebné kupovať lístky vopred. Existuje veľké množstvo spojov a je prakticky nemožné nájsť všetky obsadené.

Ceny sú vždy stanovené pre jednotlivé trasy a sú rovnaké pre všetky spoločnosti. Sú odstupňované len podľa kvality autobusov, ktoré sa delia na ekonomické, výborné a prémiové. V praxi sú však rozdiely malé a autobusy kategórie Economy sú už z hľadiska komfortu vynikajúce a majú ďaleko napríklad od európskych alebo amerických diaľkových spojov.

Príklady cien (najlacnejšia trieda Economy) a časov jazdy:

  • Soul - Busan: 4 hodiny, cena 25 400 krw
  • Soul - Mokpo: 4 hodiny, cena 23 100 krw
  • Soul - Sokcho: 2:20 h, cena 16 400 krw
  • Soul - Pohang: 3:40, cena 22 100 krw

InterCityBus

Podobne pohodlné diaľkové autobusy InterCity premávajú aj do menších miest, ale stále stoja nad úrovňou prímestskej dopravy a špecializujú sa na dlhšie trasy, podobne ako expresné autobusy. V reálnom živote cestujúci nerozozná veľký rozdiel medzi autobusom InterCity a expresným autobusom.

Lístky si môžete zakúpiť pred odchodom na autobusovej stanici alebo online na stránke intercitybuse.tmoney.co.kr. Aj keď viaceré spoločnosti prevádzkujú rôzne trasy, nemusíte navštevovať rôzne webové stránky alebo stánky. Všetko je integrované do jednej pokladnice alebo na jednej webovej stránke intercitybuse.tmoney.co.kr.

Autobusy InterCity jazdia často veľmi často.

Príklady cien a časov jazdy:

  • Cena 20 600 krw.:Soul - Sokcho: 2:20 hod.
  • Soul - Donghae: 2:50, cena 25 600 krw
  • Busan - Wando: 3:40, cena 36 900 krw
  • Busan - Mokpo: 3:40, cena 34 600 krw
  • Busan - Gangneung: 5:00, cena 39 900 krw

Na rozdiel od expresných autobusov, autobusy InterCity nejazdia len zo Soulu, ale zo všetkých veľkých kórejských miest v každom čase po celej krajine.

Autobusy InterCity premávajú z celého sveta, z celého sveta do celého sveta.

Kórejské mestá majú dobre rozvinutý systém verejnej dopravy. V šiestich mestách (Soul, Busan, Daejeon, Daegu, Gwangju a Inčchon) premáva metro. O zvyšok mestskej a prímestskej dopravy sa starajú stovky a tisíce autobusových liniek.

V žiadnom kórejskom meste nepremávajú električky.

Dopravné karty

Ak vopred viete, že sa budete pohybovať vo viacerých mestách a po viacerých mestách a že plánujete intenzívnejšie využívať verejnú dopravu, určite odporúčame zakúpiť si dopravnú kartu T-Money (Soul) alebo Cashbee (Pusan a juh krajiny) priamo na letisku.

Obe karty sú navzájom kompatibilné a fungujú vo všetkých kórejských dopravných systémoch.

Najprv si musíte zakúpiť prázdnu kartu T-Money (alebo turistickú verziu Korea Tour Card) alebo Cashbee za 4 000 krw. Kartu potom dobijete na zvolenú sumu v ktoromkoľvek automate na lístky v celej krajine alebo v ktorejkoľvek predajni 7-Eleven alebo emart24, ktoré nájdete všade vrátane najmenších dedín.

Ak predpokladáte, že denne absolvujete aspoň 4 jazdy verejnou dopravou, počítajte s výdavkami okolo 6 000 až 7 000 krw denne.

Kartou potom platíte v turniketoch metra (vždy pri vstupe a výstupe zo stanice) a vo všetkých autobusoch po celej krajine. V mestskej a prímestskej doprave nastupujete vždy prednými dverami a kartu "ťuknete" do validátora pri vodičovi. Pri vystupovaní nezabudnite pípnuť kartou na validátore pri zadných dverách. Len tak sa správne vypočíta vaše cestovné.

Trajekty

Sieť trajektov a lodí, ktoré spájajú pobrežné a vonkajšie ostrovy s pevninou a medzi sebou navzájom, je v Kórei veľmi rozsiahla.

Jednotlivé lodné spoločnosti a prístavy väčšinou nemajú vlastné webové stránky, takže zistiť vopred cestovné poriadky je pomerne náročná disciplína. Faktom však je, že lístky na trajekt nikdy netreba kupovať vopred, vždy ich stačí kúpiť na mieste pred plavbou.

Ceny sú dotované, a preto nízke. Všeobecne a veľmi zhruba vychádza hodinová plavba trajektom na približne 5 500 krw.

Najväčšie prístavy sú Mokpo, Inčchon, Donghae, Pohang, Wando. Pri pohľade na mapu je však jasné, že pozdĺž celého polostrova sú stovky lodných trás.

Tento článok môže obsahovať partnerské odkazy, z ktorých môže naša redakcia získať provízie, ak kliknete na odkaz. Pozrite si našu stránku s reklamnými pravidlami.