Kde a prečo si môžem skontrolovať rezerváciu letu?
Kontrola rezervácie letu je jednou z neoddeliteľných predodletových procedúr, ktorú by mal vykonať každý cestujúci bez ohľadu na svoje predchádzajúce skúsenosti s cestovaním a predajom leteniek. Informácie o zmenách v rezervácii sa k vám nie vždy dostanú, preto je lepšie, ak sa o tom presvedčíte sami.
Prečo si aktívne skontrolovať svoju rezerváciu?
Odporúčam skontrolovať si letenku niekoľko dní alebo hodín pred odletom aj niekoľko týždňov po jej zakúpení, a to nielen v prípade nesprávnej ceny, chybnej tarify alebo chybných leteniek.
Možno zistíte, že váš let má niekoľko desiatok minút meškania, potom si skontrolujte platnosť rezervácie a to, že skutočne odletíte v tom druhom.
Kedy je ideálny čas na kontrolu rezervácie?
| Keď na stránke . | Prečo |
|---|---|
| Bezprostredne po zakúpení | Overenie, či je vaše meno správne, kontrola letov |
| 30 dní pred odletom | letecké spoločnosti môžu zmeniť časy letov |
| 72 hodín pred odletom | záverečná kontrola pred cestou |
| 24 hodín pred odletom | odbavenie, vyplnenie dokladov (číslo pasu) |
Hoci je letecká spoločnosť povinná vás informovať o zmene letu, nie vždy sa tak stane.
Napríklad pri mojej ceste do Tanzánie v októbri 2025 by som sa o zrušení letu spoločnosti Air Tanzania vôbec nedozvedel, keby som 14 dní pred odletom aktívne nekontroloval stav svojho letu.
Dôvodov, prečo sa o zmene letu nedozviete, môže byť niekoľko. Najčastejšie sú tieto:
- Let ste si kúpili prostredníctvom tretej strany (agentúry, ako je Kiwi.com) - nie vždy je komunikácia medzi leteckou spoločnosťou a agentúrou dobrá, takže sa o zmene letu ani nedozviete.
- e-mail o zmene letu sa dostane do priečinka "Spam".
- Pri kúpe letu ste zadali nesprávny e-mail
- Letecká spoločnosť vás kontaktuje telefonicky a vy nezdvíhate neznáme číslo zo zahraničia
Porovnanie cien letov na stránke skyscanner.com
Kde si môžem skontrolovať svoju rezerváciu?
Budete na to potrebovať len jednu vec - 6-miestny rezervačný kód. Zvyčajne vyzerá ako RF3U7P a dostanete ho v e-maile s potvrdením nákupu.
Toto číslo sa najčastejšie označuje ako kód PNR, číslo rezervácie alebo číslo potvrdenia. Každá letecká spoločnosť alebo agentúra ho nazýva trochu inak.
Dajte si však pozor, že môžete dostať niekoľko týchto kódov.
Každý kód sa používa na komunikáciu s niekým iným - predajcom leteniek, globálnym rezervačným systémom alebo leteckou spoločnosťou. Preto ak aplikácia na kontrolu leteniek nezachytí prvý kód, nepanikárte a skúste nájsť iný kód.
Spolu s rezervačným kódom sa zadáva priezvisko jedného z cestujúcich, a to bez diakritiky.
Webová stránka leteckej spoločnosti
Rezerváciu letenky si najlepšie skontrolujete na webovej stránke leteckej spoločnosti, kde by ste mali mať vždy istotu, že vidíte všetky zmeny.
Okrem toho si často môžete priamo na webovej stránke leteckej spoločnosti vybrať ďalšie služby, ako je rezervácia konkrétneho miesta alebo pridanie batožiny.
- Odbavenie funguje len s kódom PNR leteckej spoločnosti
- ak ste si let rezervovali prostredníctvom inej webovej stránky (Kiwi.com, Trip.com atď.), je možné, že kód PNR leteckej spoločnosti vôbec nedostanete spolu s letenkou a nebudete sa môcť prihlásiť na webovej stránke leteckej spoločnosti
- na webových stránkach leteckej spoločnosti hľadajte prihlasovacie údaje do rezervácie zvyčajne pod záložkami Manage Booking, My Booking, My Trips atď.
Tip: Na našej webovej stránke nájdete všetky informácie o leteckej spoločnosti - o množstve batožiny, službách na palube alebo o tom, kedy je k dispozícii online registrácia.
Na webovej stránke online predajnej agentúry
Ak ste si let zakúpili prostredníctvom tretej strany a nedostali ste kód PNR leteckej spoločnosti, bude možné ho skontrolovať len na webovej stránke agentúry pod jej vlastným rezervačným číslom.
Nevýhodou je, že niekedy má platné informácie len letecká spoločnosť a pri kontrole rezervácie na webovej stránke online predajnej agentúry nemusíte vidieť žiadne zmeny.
Nástroje GDS
Užitočné nástroje na kontrolu leteniek čerpajú údaje priamo z globálnych distribučných systémov (GDS), teda z rovnakej databázy, akú používajú napríklad letecké spoločnosti.
Pomocou týchto nástrojov si môžete pozrieť stav svojej letenky, najmä ak si letenku nekupujete priamo na webovej stránke leteckej spoločnosti, ale prostredníctvom sprostredkovateľa (Kiwi, Expedia, MyTrip, Booking.com atď.).
Niektorí z týchto sprostredkovateľov neposkytujú kód PNR priamo na prihlásenie na webovú stránku leteckej spoločnosti. Prihlásením do týchto nástrojov však často získate aj kód PNR leteckej spoločnosti, takže si môžete svoju rezerváciu overiť priamo u leteckej spoločnosti.
Existuje niekoľko nástrojov GDS na kontrolu vašej letenky:
| Nástroj | Systém GDS | Príklady predajcov |
|---|---|---|
| CheckMyTrip | Amadeus | Booking.com, Opodo, Expedia, Trip.com |
| ViewTrip | Travelport | Edreams, MakeMyTrip, Flight Centre |
|
|
Sabre | Tiket.com, Priceline, Lastminute.com |
* Tripcase.com nie je od apríla 2025 v prevádzke. Svoju rezerváciu si môžete skontrolovať len u konkrétneho predajcu, u ktorého ste si letenku kúpili, ak túto možnosť umožňuje.
Predajcovia však často spolupracujú s viacerými systémami GDS, takže ak váš rezervačný kód nefunguje s jedným nástrojom, môžete skúsiť iný. Uvedené sú príklady preferovaných systémov GDS, ale napríklad spoločnosť Edreams často používa aj systém Amadeus.
Ako sa môžem zaregistrovať?
- CheckMyTrip - checkmytrip.com
- musíte si vytvoriť účet, prihlásiť sa a stiahnuť mobilnú aplikáciu
- potom vyplňte číslo rezervácie + priezvisko
- ViewTrip - viewtrip.travelport.com
- potrebujete len číslo rezervácie + priezvisko
Kombinácia letov s viacerými leteckými spoločnosťami
Ak vaša cesta kombinuje niekoľko rôznych leteckých spoločností, každá z nich môže mať svoje vlastné PNR (číslo rezervácie).
Napríklad pri mojej ceste z Prahy na Zanzibar som letel so spoločnosťami Lufthansa a Oman Air.
Všetky lety boli zakúpené ako jedna rezervácia, ale let spoločnosti Lufthansa z Prahy do Frankfurtu mal iný kód PNR ako let spoločnosti Oman Air z Frankfurtu FRA cez Muscat MCT do Zanzibaru ZNZ.
V tomto prípade boli v potvrdzujúcom e-maile uvedené oba kódy pre každú leteckú spoločnosť, takže som mohol celú rezerváciu skontrolovať na webových stránkach oboch leteckých spoločností.
Nie je to však vždy pravidlom. Preto si vždy skontrolujte rezerváciu na webovej stránke leteckej spoločnosti, u ktorej ste si let priamo rezervovali. Tam by mali byť zobrazené všetky lety (vrátane letov iných partnerských leteckých spoločností).
Je však pravdepodobné, že napríklad konkrétny výber sedadiel si budete môcť rezervovať len pri letoch s leteckou spoločnosťou, na ktorej webovej stránke si rezerváciu overujete.
Často kladené otázky
Ako zistím, či mám vystavenú letenku?
Pri kontrole rezervácie zadáte kód rezervácie (PNR kód).
Mali by sa vám zobraziť údaje o lete a najmä číslo letenky (13 číslic). Bez tohto čísla nie je letenka vystavená!
Prečo sa nemôžem prihlásiť na webovej stránke leteckej spoločnosti?
Pravdepodobne máte kód PNR predajcu (OTA), prostredníctvom ktorého ste let zakúpili. Toto číslo PNR sa líši od čísla rezervácie leteckej spoločnosti.
Ďalšou možnosťou je, že vaša cesta zahŕňa viacero leteckých spoločností (letíte s prestupom), pričom každá letecká spoločnosť môže mať svoj vlastný kód PNR. V takom prípade sa skúste prihlásiť na webovej stránke druhej leteckej spoločnosti.
Čo ak letecká spoločnosť zmení let?
Máte na to nárok:
- na zmenu rezervácie na iný let alebo dátum
- vrátenie peňazí a zrušenie letu
Ak cestujete leteckou spoločnosťou registrovanou v EÚ alebo akýmkoľvek letom z EÚ, máte nárok aj na finančnú náhradu.
O odškodnenie môžete požiadať tu
Ako získam informácie o svojom prestupe?
Pozrite si našich sprievodcov letiskom, v ktorých z vlastných skúseností opisujeme postupy prepravy, ale napríklad aj letiskové služby alebo ako sa dostať do centra mesta.
Čo si ešte overiť pred cestou?
Inšpirujte sa našimi sprievodcami destináciami, ktoré píšeme len z miest, ktoré sme osobne navštívili.
Máte ďalšie otázky? Napíšte ich do komentárov nižšie.
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...