Smartwings Boeing 737 MAX 8 v biznis triede z Prahy do Salalahu
Aj keď to môže znieť zvláštne, aj letecké spoločnosti ako Smartwings môžu ponúkať produkt biznis triedy.
A keď som sa v marci rozhodoval, kam vziať rodinu na dovolenku, podmienkou bolo, aby som mohol letieť touto biznis triedou a poskytnúť vám osobnú skúsenosť.
Biznis trieda spoločnosti Smartwings
Najprv niečo o samotnej biznis triede. Spoločnosť Smartwings ju ponúka len krátko, od zimy 2024.
Letecká spoločnosť ponúka samostatné letenky biznis triedy len na Kanárske ostrovy, konkrétne na Tenerife a Gran Canariu.
V spolupráci s cestovnými kanceláriami Fischer a Eximtours sa ponuka destinácií výrazne rozširuje:
- Bahrajn
- Salalah, Omán
- Ras Al Khaimah, SAE
- Sal a Boa Vista, Kapverdské ostrovy
- Hurghada, Marsa Alam a Marsa Matruh, Egypt
- Senegal
Kúpa leteniek v biznis triede prostredníctvom cestovnej kancelárie zahŕňa o niečo horší balík. V porovnaní s 2 batožinami máte nárok len na 1 kus príručnej aj zapísanej batožiny a služba nezahŕňa vstup do letiskového salónika.
Kúpa biznis triedy
Rozhodli sme sa využiť výhodnú dovolenku v Ománe a zakúpili sme si týždenný zájazd do Salalahu.
Biznis trieda je k dispozícii ako jedna z doplnkových služieb pri výbere miest v lietadle. Aj pri relatívne neskorom nákupe boli v biznis kabíne k dispozícii 4 miesta, z ktorých tri boli rezervované pre nás.
Pri výbere miest je potrebné vybrať si aj miesta na spiatočný let, a tak si nemôžete priplatiť len za jednu cestu. Výhodou je, že miesta v biznis triede sa dajú kombinovať s ekonomickou triedou. Pri spiatočnom lete je biznis trieda plná, takže výber padne na posledné voľné miesta, z ktorých si môžeme vybrať, a to sú tri miesta v prvom rade s extra priestorom na nohy.
Cena jedného miesta v biznis triede do Ománu je 366 eur. V prípade ostatných destinácií sa cena líši. Napríklad do Egypta je to polovičná cena, do Bahrajnu 220 eur.
Kúpte si zájazd v biznis triede
Na zbieranie míľ v akomkoľvek vernostnom programe môžete zabudnúť.
Odbavenie na letisku
Aj keď naša cestovná kancelária ponúka pohodlné online odbavenie, rozhodol som sa pre odbavenie na letisku, aby som zistil, či je k dispozícii prednostné odbavenie a akou formou.
Na moje prekvapenie sa na monitoroch rozsvietila plná prepážka len pre cestujúcich biznis triedy.
S cestovaním v biznis triede sa spája zvýšený hmotnostný limit pre batožinu. Oproti štandardným 20 kg si ju môžete rozšíriť až na 32 kg.
Vaša batožina však nie je označená štítkom priority a do cieľovej destinácie dorazí medzi poslednými batožinami. Na druhej strane, aj tak budete čakať na spoločný kyvadlový autobus do hotela, takže prednostné prevzatie batožiny by vášmu celkovému času presunu nepomohlo.
Letiskový salónik
Ako už bolo napísané vyššie, ak letíte so spoločnosťou Smartwings v biznis triede prostredníctvom cestovnej kancelárie, nemáte nárok na letiskový salónik.
Nám to príliš neprekáža, keďže máme platobné karty, ktoré umožňujú neobmedzený vstup do salónikov v Prahe, a navyše odlietame o 5:55 ráno a letiskové salóniky sú v tom čase aj tak zatvorené.
Nástup na palubu
Nástup do lietadla je úplne skvelý. Cestujúci v biznis triede majú samostatný rad a kedykoľvek počas nástupu môžu nastúpiť bez čakania v rade. Môžu nastúpiť ako prví alebo pokojne aj počas nástupu.
My sme si zvolili stratégiu prvého na palube, aby sme mali priestor na fotografie...
Nanešťastie, v jednej ruke bolo dieťa, v druhej kočík, a kým sa človeku uvoľnili ruky, kabína bola plná cestujúcich. Musím to doladiť.
Krátko po nástupe cestujúcich a uvoľnení jedinej uličky v lietadle nastal čas na welcome drink.
Na výber bol pomarančový džús, voda alebo prosecco. Bohužiaľ, nápoje sa podávajú v plastovom pohári, čo znižuje úroveň na minimum.
Kabína a sedadlá
Biznis trieda spoločnosti Smartwings má do 16. apríla konfiguráciu so 4 a 5 radmi, teda 18 miest. Od 17. apríla 2025 bude biznis trieda obsahovať len 8 miest.
Hoci to tak z plánu nevyzerá, číslovanie tomu nezodpovedá. V treťom rade máme tri sedadlá, ale výsledkom je, že môj syn sedí v rade pred nami.
Našťastie prítomní cestujúci majú pochopenie a vymenia si s nami miesta.
Na rozdiel od tradičných európskych produktov, kde sú v biznis triede úplne rovnaké sedadlá ako v ekonomickej triede s jediným rozdielom, že stredné sedadlo je zablokované, Smartwings ponúka pohodlné široké sedadlá.
Iste, ani zďaleka to nesiaha na päty iným dopravcom, ktorí ponúkajú plnohodnotný biznis aj v stiesnenom lietadle, ako napríklad flyDubai alebo Qatar Airways, ale už len pri vyslovení Smartwings a biznis triedy to vychádza dobre.
Ku každému sedadlu patrí prikrývka a vankúš a neperlivá voda vo fľaši.
Netreba dodávať, že tieto sedadlá sú provizórne. Skutočné sedadlá biznis triedy sú v čase nášho letu na ceste okolo sveta.
Na rozdiel od bežne používaných sedadiel biznis triedy sa tieto sedadlá nedajú sklopiť a chýba im opierka na nohy. No sedadlá sa skutočne sklápajú. Asi o 5°, čo je vzhľadom na páčky dosť mätúce.
Očakávali by ste, že samotné páčky budú ovládané elektricky, ale sú to len mechanické zámky.
Jedálenský stôl je ukrytý v lakťovej opierke.
Pohodlie je primerané a priestor medzi radmi je dostatočný na natiahnutie nôh aj na pohodlné rozloženie notebooku a prácu.
Celá biznis trieda je od ekonomickej triedy oddelená závesmi.
Služby počas letu
V mojom prípade musím vyzdvihnúť prácu posádky. Je to nepochybne spôsobené tým, že o našu biznis triedu sa starajú dvaja palubní sprievodcovia.
Služby
Servis bol rýchly a v dostatočnej frekvencii, ktorú by som očakával pri 7-hodinovom lete.
Rýchlosť pozostávala z:
- uvítací nápoj
- ponuka nápojov po štarte
- ponuka prvého jedla a nápoja
- sladký servis
- druhý servis a ponuka nápojov
- sladký servis
Zároveň nie je problém kedykoľvek počas letu požiadať o ďalšie nápoje. Viac informácií o občerstvení nájdete nižšie.
IFE
Ak očakávate, že si v biznis triede Smartwings pustíte film, televízny program alebo hudbu, rýchlo na to zabudnite. Nie sú tu žiadne monitory.
Pre cestujúcich je k dispozícii interný zábavný systém prostredníctvom wi-fi siete MyWingsTV.
Môžete si pozrieť obmedzený výber filmov alebo prípadne itinerár letu.
Ak teda máte tablet alebo notebook, máte svoj problém napoly vyriešený. Napoly, pretože musíte mať nabitú batériu...
Zásuvky
V lietadle nie sú žiadne zásuvky! Čo je v kombinácii s "vlastným IFE" mimoriadne komické. Aspoň na obchodných sedadlách by som očakával zásuvky.
Toalety
Naša kabína, a teda maximálne 18 cestujúcich, má jednu toaletu vedľa kokpitu. To je pri 7-hodinovom lete nesporná výhoda.
Bohužiaľ, stále sa stávalo, že cestujúci ekonomickej triedy jednoducho prešli cez závesy oddeľujúce obe kabíny a privlastnili si toaletu. Našťastie sa to stalo len asi dvakrát alebo trikrát.
Občerstvenie počas letu
Ako sme už spomenuli, servis počas letu zahŕňal dva hlavné chody. Ľahké raňajky a teplý obed doplnený niekoľkými nápojovými servismi.
Nápoje sú prakticky na ľubovoľný výber od nealkoholických až po alkoholické nápoje. Zvyčajne to bola perlivá voda, džúsy a sladké nápoje ako Coca-cola, Sprite, Fanta...
Alkoholické nápoje zahŕňali pivo Pilsner Urquell, vína a tvrdé vrátane whisky, vodky, rumu alebo likérov. To všetko kedykoľvek počas letu na požiadanie.
Nápoje sa počas letu podávajú na poháre.
Mne osobne urobili veľkú radosť retro poháre.
Prvý chod sa podáva krátko po štarte, približne 45 minút letu. Obsahoval zapečený toast so syrom a šunkou.
Bol vynikajúci. Vďaka obrovskému množstvu syra a šunky sa človek z takéhoto toastu mohol aj zasýtiť.
Počas letu sa nám s deťmi podarilo na chvíľu zaspať. Predsa len, vstávanie pred štvrtou hodinou ráno nás zanechalo unavených.
Aj pri ľahkom spánku sme uvítali ponuku uterákov na osvieženie. Škoda len, že nie sú vyhrievané.
Druhé jedlo sa podáva 2 a pol hodiny pred pristátím a nemôžem sa ubrániť údivu, že Smartwings dokázali do svojej biznis triedy zaradiť samostatný predkrm.
Ľahké predjedlo v podobe sendviča, šalátu a plátku lososa s citrónom však nestojí za zmienku.
Sendvič je suchý a šalátu chýba aspoň kvapka olivového oleja alebo iného dresingu. Čerstvý losos neurazil.
Na výber sú potom tri hlavné jedlá:
- Kuracia roláda s olivami a sušenými paradajkami, kaša a omáčka z pečenej zeleniny,
- Bravčová panenka s haluškami, červenou kapustou a smaženou cibuľkou,
- Ravioly so špenátom a paradajkovou omáčkou
K hlavnému jedlu sa podáva šalát s medovým dresingom, chlieb s maslom a kokosový dezert s mangovým pyré.
Kuracie mäso a ravioly ma príliš nenadchli, preto som skúsil českú klasiku. A musím povedať, že tu sa nemám na čo sťažovať. Všetko bolo perfektne ochutené, sviečková bola skvelá a vyprážaná cibuľka si zachovala miernu chrumkavosť aj po celej ceste a následnom ohrievaní v lietadle.
Moja manželka sa rozhodla pre kuracie mäso a aj ona bola nesmierne prekvapená. Ani jeden z nás neočakával takú vysokú úroveň jedla na Smartwings. Dokonca aj keď opomenieme fakt, že ide o biznis triedu.
Približne hodinu pred pristátím sa opäť podáva sladký servis s mini čokoládkami, sušienkami a pomarančmi a jablkom. Ponúka sa káva a čaj. Káva je instantná, takže skôr len čaj...
Nasleduje už len priblíženie na letisko Salalah SLL.
Verdikt
Priznám sa, že som nemal žiadne veľké očakávania, takže ma celý koncept biznis triedy príjemne prekvapil. Aj tak je to podľa mňa pozlátená bieda, alebo ak chcete, biznis trieda s ALE.
Máte prioritné odbavenie, ale nemáte prioritné odbavenie batožiny.
Máte prioritné odbavenie, ale nemáte letiskový salónik.
Máte welcome drink, ale v plastovom pohári.
Máte biznis sedadlá, ale nemáte obrazovky ani zásuvky.
Na druhej strane si tento produkt našiel svojich zákazníkov a len veľmi zriedkavo sa stáva, že biznis trieda nie je vypredaná.
Z môjho pohľadu má biznis trieda na Smartwings vážne nedostatky v pomere cena/výkon. Pred mesiacom sa mi podarilo upgradovať do biznisu na linke Qatar Airways z Dohy do Prahy za 366 eur a tu som dostal presne to, čo som očakával.
A čo vy? Upgradujete do biznis triedy so Smartwings na svojej najbližšej dovolenke?
Zostali nejaké otázky?
Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...
6 komentáre
Dovoľte mi byť trochu konkrétnejší. O cene za biznis triedu sa dá rokovať. Inak je možné vybrať si miesta len v jednom smere a za miesta v druhom smere sa neplatí žiadny príplatok (takže sa prideľujú pri online registrácii/alebo nástupe). Neviem, či si to aplikácia vynútila, ale na pobočke alebo v call centre to vedia vybaviť.
Škoda, že staré miesta boli práve na ceste...
Plus Business Class bude k dispozícii aj v lete - PMI, AYT, BJV, MIR, DJE, HER, RHO
Všetky zakúpené online, nebol priestor pre potvrdenie bez výberu oboch smerov.
C na týchto riadkoch mi už príde dosť zvrátené :)
A viete, prečo niektoré letecké spoločnosti dávajú welcome drink v plastovom obale? Keď som letel s ČSA, pamätám si, že po niekoľkých mesiacoch ho z bezpečnostných dôvodov zmenili na plastový. Ak si ho včas nevyzdvihnú, zákazník ho môže držať v ruke a aj v prípade turbulencií alebo prudkého zabrzdenia na dráhe sa nič nestane a nič sa nerozbije. Inak sú sedačky staré aj nové celkom v poriadku a je škoda tých drobností okolo :) S najväčšou pravdepodobnosťou je to aj zmluvným handlingom, keď si platia viac za prioritné služby a tak to jednoducho neriešia :))) len možno tiež nechápem, prečo aspoň nepožičiavajú powerbanky a tablety. Viem, že niektoré letecké spoločnosti to v minulosti robili a je to tiež zaujímavé riešenie :)
Myslím, že je to jeden z najlepších produktov, keď idete na Kanárske ostrovy. Ostatné letecké spoločnosti majú klasický EU produkt, predodletový nápoj v plaste nie je výnimkou (ANA ho dáva aj na lete EU-HND), jedlo je nadpriemerné a najmä sedadlá sú oveľa lepšie ako u konkurencie.
Sedadlá bez sklápania? 😥
Myslím, že je to dobrý produkt pre cestovateľov, ako som ja.
"Bohužiaľ, stále sa stávalo, že cestujúci v ekonomickej triede jednoducho prešli cez závesy oddeľujúce obe kabíny a privlastnili si toaletu."
Nedivím sa im, v B-Maxe a A-neo je to jediná toaleta, kde si môžete umyť ruky. Bohužiaľ.