Helikoptéra Kangia Classic - let nad ľadovým fjordom v Grónsku

Prehliadka vrtuľníkom Kangia Classic

Ilulissat je najnavštevovanejšie mesto Grónska - nadpozemsky krásny 40 km dlhý fjord, na ktorého vrchole sa nachádza druhý najproduktívnejší ľadovec na svete.

A najlepší výhľad na ľadovcový fjord Ilulissat je určite zo vzduchu.

Prvýkrát v živote som sedel vo vrtuľníku a zažil legendárnu prehliadku vrtuľníkom Kangia - 1,5 hodinový zážitok s krátkou zastávkou priamo pri ústí ľadovca do fjordu.

Ako si rezervovať let a koľko stojí

Vyhliadkové lety vrtuľníkom prevádzkuje charterová pobočka spoločnosti Air Greenland a je potrebné si ich vždy rezervovať online, najlepšie prostredníctvom oficiálnej webovej stránky arcticexcursions.com/helicopter-tour-kangia-classic.

Dobrou správou je, že helikoptéry lietajú aj v mimolietnych mesiacoch (apríl, máj, október), nielen od júna do septembra. Lietajú každý deň okrem nedele 3-5-krát denne.

Helikoptéra Kangia Classic je pravdepodobne najdrahšia aktivita, ktorú môžete v Grónsku zaplatiť (ak nepočítame viacdňové túry vo vnútrozemí).

Cena je rovnaká bez ohľadu na ročné obdobie a dátum a pre jednu osobu je 540 eur.

Ale ak si to predstavíte ako cestu z bodu A do bodu B? V žiadnom prípade. Toto je jedinečný zážitok, ktorý sa už nezopakuje.

Neisté počasie a rezervácie na poslednú chvíľu

Letíte ráno alebo popoludní? Kedy bude lepšie svetlo? A čo je najdôležitejšie! Čo počasie? Keď si raz rezervujete let, nemôžete ho zrušiť, pokiaľ ho nezruší samotná letecká spoločnosť (napríklad z dôvodu zlých letových podmienok).

Problémom je, že v Grónsku prakticky neexistujú spoľahlivé dlhodobé predpovede počasia.

Relevantné predpovede fungujú len 1, maximálne 2 dni vopred. A ak mám zaplatiť 540 EUR za takýto zážitok, chcel by som, aby mi ho nakoniec nepokazilo nepríjemné počasie, či nie...

Ale ak nechám rezerváciu na poslednú chvíľu, budú voľné miesta?

Ťažká dilema.

Nakoniec som to nevydržal a rezervoval som si let 5 dní vopred ešte v kanadskej Ottawe, cez ktorú som cestoval do Grónska.

Popravde, bolo to zbytočné. V deň letu boli voľné miesta, ale bol som v Grónsku mimo sezóny koncom mája a najmä v júli a auguste sa miesta môžu vypredať.

Pilot mi však povedal, že zvyčajne ani počas letných prázdnin nie je problém rezervovať si let 1-2 dni pred odletom, čo by som nabudúce určite urobil.

Let som si rezervoval cez už spomínanú stránku arcticexcursions.com.

Deň D: zamračené a sneh

Predpoveď počasia 5 dní pred odletom, keď som si výlet rezervoval, sľubovala jasno, slnečno a bezvetrie.

V predvečer odletu už predpoveď hlásila prevažne zamračenú oblohu a ráno som sa zobudil do veterného počasia s oceľovosivými mrakmi a občasným snežením.

Nič však nie je také zlé, ako sa na prvý pohľad zdá.

Bezproblémová cesta na letisko

Podľa pokynov v e-maile sa miesto stretnutia nachádza priamo pred kanceláriou agentúry World of Greenland v centre mesta Ilulissat (priamo tu).

Vybral som si prvý ranný let o 9:00 a stretnutie v centre mesta je vždy 30 minút pred plánovaným odletom.

Som prvý, a ako sa neskôr ukázalo, aj jediný na mieste. Luxus!

Privíta ma milá recepčná, vo vnútri je k dispozícii voda a káva zadarmo, ale nečakám ani 5 minút, kým sa objaví vodič a jeho dodávka.

Cesta na letisko Ilulissat, odkiaľ odlietajú pravidelné pravidelné lety a vyhliadkové lety, trvá asi 10 minút.

V odletovej hale spolu s vodičom čakáme na pilota vrtuľníka, ktorý po mňa príde, keď bude vrtuľník pripravený.

Neprechádzam žiadnou bezpečnostnou kontrolou.

Helikoptéra len pre mňa - sedadlo vedľa pilota

S malým meškaním ma pilot vyzdvihne v letiskovej hale a som naozaj jediným účastníkom ranného letu.

Keď kráčame po asfalte, dostávam od pilota inštruktáž o trase a keď prichádzame k nablýskanému novému vrtuľníku Airbus AS350, dostáva aj podrobnú bezpečnostnú inštruktáž.

V duchu ďakujem osudu, že som si rezervoval prvý ranný let a som naozaj sám.

Vrtuľník je určený pre 5 cestujúcich - najlepšie miesto je hneď vedľa pilota, to chápem. Ďalšie 4 miesta sú v zadnom rade, ale len 2 cestujúci sedia pri okne a zvyšní 2 sedia uprostred.

Interiér je malý, takže výhľad bude možný aj zo stredných sedadiel, ale miesto vedľa pilota je jednoducho najlepšie zo všetkých!

Po usadení som prekvapený, aké sú sedadlá pohodlné a koľko miesta na nohy mám.

Tesne pred štartom si musím nasadiť slúchadlá s mikrofónom na prípadnú komunikáciu s pilotom.

Ešte na ploche ma pilot ubezpečuje, že počas celého letu môžem filmovať a fotografovať úplne všetko.

Prekvapivo pohodlný let do arktického počasia

Keď nahodím motory, vrtuľník sa mierne zachveje, ale je prekvapivo tichý.

Mám za sebou viac ako 720 letov v bežných lietadlách, ale vo vrtuľníku sedím prvýkrát, takže som naozaj zvedavý, aké to je.

Odlepujeme sa od zeme! A aj keď si trochu odopnem slúchadlo, hladina hluku je príjemne nízka.

Prvých 10 sekúnd letu sa držíme blízko zeme a smerujeme nad dráhu. Potom sa to rozbehne!

Vrtuľník sa nakloní dopredu a my sme strmo vpred. Aký neuveriteľný pocit! Cítim silu rotora, ale zároveň si uvedomujem, aký je let neuveriteľne pohodlný.

Žiadne vibrácie, žiadne turbulencie. Ani pri štarte, ani počas letu, ani pri pristávaní.

Predpoveď počasia zo včerajšieho večera neklamala. Smerujeme do zamračenej oblohy, na skle sa objavujú prvé snehové vločky, ale okná sú očividne vyhrievané, takže napriek tomu je cez ne dobrý výhľad.

Držíme sa tesne pod mrakmi, takže neprichádzam ani o nádherný výhľad na ľadový fjord.

Pristávame pri ľadovci.

Let k fjordu trvá asi 30 minút. Potom pristávame na dohľad od ľadovca Jacobshavn. Tu prvýkrát trochu ľutujem zlé počasie, pretože biela masa ľadu na pozadí sivobielej oblohy trochu splýva.

Pristávame na skalnatej časti hory, kde je 30-minútová prestávka, počas ktorej sa môžem voľne prechádzať po okolí.

Terén je pohodlný na chôdzu, ale určite je dobré mať zimnú obuv. Práve začína snežiť a teplota klesá pod -3 °C.

Ľadovec takmer nevidno, ale aj tak som úplne nadšený. Slnečno by bolo určite lepšie, ale toto má tú správnu arktickú atmosféru!

Chodím okolo vrtuľníka, natáčam, fotím a medzitým sa rozprávam s pilotom o jeho práci a živote v Grónsku.

Pilot ma ubezpečuje, že ak mi bude zima, môžem sa kedykoľvek schovať do vrtuľníka. Nie je potrebné byť vonku celých 30 minút, ale využívam ich naplno.

Let späť s veľkolepým krúžením

Počasie sa trochu zlepšuje, aspoň v tom zmysle, že mraky sú vyššie a prestáva snežiť.

Let späť je po opačnej (južnej) strane fjordu a trvá opäť asi 30 minút.

Má vôbec zmysel opisovať tú neuveriteľne éterickú scenériu? Posúďte sami:

Mesto Ilulissat je už na dohľad a v mieste, kde fjord vchádza do zálivu Disko, je veľká ľadová kryha. Oveľa väčšia ako všetky ostatné.

Pilot ma na ňu upozorní a spýta sa, či mi nevadí, že ju môžem prudšie obísť. Samozrejme, že áno!

Tak toto bol skvelý záver letu.

Počas pristávania na letisku Ilulissat som opäť nadšený, že mám svoje privilegované miesto hneď vedľa pilota, pretože má dráhu sám pre seba.

Cesta späť do hotela

Na letiskovom termináli ma opäť čaká vodič a jeho dodávka.

Môžem si vybrať, kam sa chcem nechať odviezť, transfer je v cene do akéhokoľvek hotela v meste.

Vystupujem v centre, pretože chcem ešte nakúpiť pohľadnice a suveníry a hotel Icefiord, v ktorom som ubytovaný, je od centra vzdialený asi 15 minút chôdze.

Oplatilo sa to?

Počasie nebolo najlepšie. Cena 540 eur za 1,5-hodinovú aktivitu je dosť vysoká. Takže naozaj to stálo za to?

Nemám na to dlhý čas, aby som o tom premýšľal. Určite!

Prvý let helikoptérou v živote, výhľad na krajinu, ktorú som tiež v živote nevidel, a prechádzka na dosah ľadovca sú jednoducho zážitky, ktoré mi už nikto nikdy nevezme.

A práve preto cestujeme, však?

Praktické tipy na záver

  • Vezmite si len malý ruksak, ktorý sa vám zmestí medzi nohy (nápoje, fotoaparát, mobil v ňom).
  • Nemusíte si tlačiť rezerváciu ani ukazovať doklady - stačí, ak v kancelárii v centre nahlásite svoje meno.
  • Ideálne je vetruvzdorné oblečenie, pretože na ľadovci často fúka silný vietor.
  • Turistická obuv nie je potrebná, terén v okolí miesta pristátia na ľadovci je pohodlný na chôdzu

10 najlepších hotelov v Ilulissat

Zostali nejaké otázky?

Ak máte akékoľvek otázky alebo pripomienky k článku...

2 komentáre

Prihláste sa do služby Cestee

... celosvetovej komunity cestovateľov

Pokračovať na Facebooku

Ešte nemáte cestovný účet? Zaregistrujte sa